Het gebouw maakt deel uit van de civiele techniek en is verantwoordelijk voor het produceren van bruggen, dammen en wegen en de huizen waarin we wonen. Hoewel andere materialen kunnen worden gebruikt, zijn de meest voorkomende ijzer, staal, beton, hout, blokken en bakstenen. Het gebouw is een enorme industrie en is een belangrijke speler in de economie van elk land.

Er zijn studies uitgevoerd naar oude beschavingen om de technieken en materialen te vinden die zijn gebruikt bij het bouwen van hun gemeenschappen. Het is gebleken dat de Romeinen, Maya’s en Egyptenaren allemaal blokken gebruikten, een lokale steen die beschikbaar was en hun eigen stenen en betonsoorten maakten. Hun structuren waren complex en wetenschappelijk onderbouwd. Tegenwoordig bootsen we deze stijlen en technieken nog steeds na.

De Noord-Amerikaanse Indianen gebruikten slankere bomen en takken voor hun huis met kleinere twijgen en stokken voor de daken. De Zoeloes van Zuid-Afrika en de stammen in Kenia gebruikten een mengsel van aarde en koeienmest met water als het belangrijkste materiaal bij de bouw van hun huizen. Verder naar het oosten in Aziƫ werden bomen ook gebruikt voor hun huizen, al deze methoden en traditionele bouwstijlen worden nog steeds gebruikt.

Het gebruik van ijzer is het meest voorkomende materiaal geworden in grotere constructies, het wordt al sinds de achttiende eeuw in het VK gebruikt en veel van de constructies die toen werden gemaakt, zijn nog steeds te zien.

Het gebruik van lokale steen is altijd een populair materiaal geweest, deze wordt gewonnen uit steengroeven en is populair geworden voor woningbouw. Bakstenen op basis van ovens worden gebruikt in de eigen woningbouw en met zoveel kleuren en maten die worden geproduceerd, kan dit de bouwconstructeurs voldoende variatie bieden.

Hout zal altijd populair blijven, hoewel het niet kan worden gebruikt in substantiƫle gebouwen zoals bruggen, maar wordt nu meestal gebruikt voor het interieur van huizen; plafonds of vloeren zijn de meest populaire gebieden voor het gebruik ervan.

Sinds de ontdekking van ruwe olie is het voor veel toepassingen in de bouwsector gebruikt, wordt teer gemaakt van bitumen vermengd met grind en wordt het vooral gezien als een ondergrond voor onze wegen en start- en landingsbanen.